Érdekességek a rakétamozgásról
Lehet-e nagyobb a rakéta sebessége, mint az üzemanyag kiáramlási sebessége?
Előző példánkban a fegyver a benne levő töltényekkel együtt 3 kilogrammot nyomott. Ha a 10 gramm súlyú golyók 900 méter rnásodpercenkénti sebességgel lövellnek ki a csőből, akkor a 189 golyó kilövése után a fegyver 1,1 kg súlyú maradék tömegének éppen akkora, de ellenkező irányú sebessége lesz, mint a kilövellő golyóknak.
A fegyver akkor érné el a belőle kirepülö lövedékek sebességének kétszeresét (ábránk szerint a 6480 km óránkénti sebességet ha eredeti törnegének 86%-át lövedékak alakjában kilőnénk belőle.
Mi történik, ha a fegyver még további golyókat lőhet ki?
Akkor a fegyver sebessége tovább növekedik.
Elérhetjük-e azt, hogy a fegyver sebessége például kétszer akkora legyen,
mint a golyóé?
Igen! Ha további 68 golyó száll ki a fegyver csövéből, akkor a fegyver tömege
lecsökken 42 dekára. Ennek a maradék tömegnek a sebessége 1800 m lesz másodpercenként.
Ezt általánosan és könnyen megjegyezhetően úgy mondjuk:
ha egy fegyverből az eredeti súlyának 86%-át apró golyók alakjában kilőjük,
akkor a fegyver fennmaradó 14%-nyi tömege
kétszer akkora sebességet
nyer, mint a fegyverből kilövellő golyók sebessége
(a fentebbi ábra szerint).
Lehetne-e még tovább fokozni a fegyver fennmaradó tömegének sebességét?
Természetesen lehetne! Még további golyókat kell kilőni belőle!
De ez aligha volna lehetséges. Gondoljunk csak a kezdetben 3 kg-os fegyverre.
Ha tömegének 86 %-át
ellődözzük, akkor csak 42 dekagramm marad. Ez már igazán szükséges a szerkezetre
magára: az elsütő és az adagoló műre, a csőre. Ezt már tovább csökkenteni a
lövedékek javára aligha volna lehetséges.
Majdnem rakéta-szakértők leszünk
Érdekes tételekhez jutunk, ha a fegyverre elmondottakat megint az igazi rakétára
alkalmazzuk.
Van agy 100 tonnás rakétánk.
Ha azt akarjuk, hogy ez a rakéta
kétszer akkora végsebességet
érjen el, mint amekkora sebességgel
az égési gázok
kiáramlanak belőle, akkor a rakéta
egész tömegének 86%-át
kell az üzemanyagnak
alkotnia. Tehát 100 tonnás rakétánkban
86 tonna az üzemanyag
de csak 14 tonna lehet az üzemanyagtartály
és a rakéta egyéb
szerkezeti részeinek a súlya (az alábbi ábra szerint).
Egy 100 000 kg súlyú rakétának 86 000 kg üzemanyagot kell magával vinnie ha azt akarjuk, hogy a rakéta kétszer nagyobb végsebességgel haladjon, mint amekkora sebességgel a gázok kiáramlanak belöle .
Rakétánk tömege
induláskor tehát 100 tonna. Az üzemanyag elégése után hátramaradó, végső tömege
pedig 14 tonna.
Számítsuk a, hogy hányszor nagyobb a rakéta indulási tömege,
mint a végső tömege.
Ezt úgy mondjak, hogy annak a rakétának a tömegaránya 7.
Ugye milyen érdekes eredményre jutottunk?
Előbb azt mondtuk, hogy lehetetlen olyan rakétát építeni, amelyben a rakéta
tömegének nagyobb részét alkossa az üzemanyag, mint 86%-át. Ezt másként így
mondhatjuk: gyakorlatilag ma még nem lehet olyan rakétát épiteni, amelynek
tömegaránya nagyobb legyen mint 7. De az a rakéta, amelynek indulási tömege
hétszer akkora, mint a végső tömege, akkora sebességet érhet el, mint a belöle
kilövellő gázok sebességének a kétszerese.
Már előfordult ez a kifejezés: a rakéta tömegaránya. Most már értjük is. Annál
nagyobb végsebességet ér el a rakéta, mennél nagyobb a tömegaránya, vagyis mennél
nagyobb az indulási tömeg a végső tömeghez képest.
Ezt azonnal igazoljuk is egy már ismert példával. Tudjuk, ha azt akarjuk, hogy
a rakéta akkora sebességet érjen el, mint a belőle kiáramló gázok sebessége,
akkor a rakéta tömegének 63%-át kell üzemanyagnak alkotnia, tehát a hátramaradó
37% jut a rakéta szerkezetének tömegére.
Ebben az esetben a tömegarány 100: 37 kb. 2,7.
Ha tehát valahol azt olvassuk, hogy egy rakéta
tömegaránya 2,7, akkor
már tudjuk, hogy ez a rakéta
legfeljebb akkora sebessége:
érhet el, mint a belőle kiáramló gáz sebessége.
Most már jóval többet tudunk a rakétákról. És mindez egyszerű, világos!
Egy igazi rakétán próbáljuk ki tudásunkat
Talán csodálatosnak tűnt, hogy a rakéták szerkesztői már a rakéta fellövése
előtt előre pontosan meg tudják mondani, hogy a rakéta mekkora végsebességet
ér el.
Pedig ebben nincsen semmi ördöngősség. Hiszen ismerik a rakéta
súlyát, tudják, hogy mennyi üzemanyagot tettek bele, és előzetes kísérletekben
megmérték, hogy a rakéta
fúvókáján át mekkora sebességgel
áramlanak ki az égési gázok. Ez elegendő ahhoz, hogy előre tudják, mekkora végsebességet
ér el a rakéta.
A következő példán mi is próbáljuk ki tudásunkat.
Megadjuk egy valódi, sokszor felröpitett rakéta kezdő tömegét, végső tömegét ás a rakétából kiáramló gázok sebességét. Mondjuk meg majd, hogy mekkora sebességet ér el a rakéta!
Sokan emlékeznek a V2-re (fau kettő), a második világháború pusztító rakétájára.
Ezzel lőtték a németek Londont. Indulási súlya 13 tonna. Üzemanyaga
9 tonna oxigén és alkohol.
Az égési gázok
2100 méter másodpercenkénti
sebességgel áramlanak
ki belőle. - Mekkora a rakéta
várható sebessége?
Először számítsuk ki a rakéta
tömegarányát.
Indulási -tömege 13
tonna. De ebből 9 tonna az üzemanyag.
Ezért a végső tömege
13-9=4 tonna.
tömegaránya 13 :4 =
3,25.
Ha a tömegaránya 2,7
volna, akkor a rakéta
végsebessége akkora
volna, mint a belőle kiáramló gázok
sebessége, vagyis
2100 méter másodpercenként
(7560 km óránként).
Ámde a V2 tömegaránya
3,25, tehát valamivel jobb, mint a 2,7. Ezért a rakéta
végsebességének
valamivel, de nem sokkal, többnek kell lennie a 2100 méternél.
A rakéta valóban
2250 méter (2,25 km) másodpercenkénti
(8000 km óránkénti) sebességet
ért el.
Ez a V2 a rakéták
régebbi típusa volt, és csak 300 kilométerre szállott el. Azzal a 2,25 kilométer
másodpercenkénti
sebességgel nem
lehetett tovább jutni.
Hogyan tökéletesítették a rakétát?
A válasz könnyű: olyan rakétákat
igyekeztek szerkeszteni, amelyek tömegaránya
egyre inkább közeledett a lehetséges 7-es számhoz, és olyan üzemanyagokat
kerestek, amelyeknek égési
gázai minél nagyobb
sebességgel áramlanak
ki a rakétából.
Néhány további izgalmas kérdés
Ezek után érdekel bennünket az, hogy mekkora sebesség kell a mesterséges holdak
és az űrrakéták felbocsátásához? - Mekkora a gáz kiömlési sebessége a mai rakétákban?
A mesterséges holdakhoz 8 km, az űrrakétákhoz pedig 11,2 km másodpercenkénti
(28800 km, illetve 40320 km óránkénti) sebesség szükséges.
A mai rakétákban alkalmazott, ismert üzemanyagok gázainak kiömlési sebessége
kb. 2,3 km másodpercenként.
Ebből következik, hogy a mai, legtökéletesebben megépített, tehát 7-es tömegarányű
rakétával a gázkilövellési sebesség kétszeresét, 2.2 x 3 = 4,6 km másodpercenkénti
sebességet lehet elérni.
Ez még messze van a mesterséges holdak fellövéséhez szükséges 8 km másodpercenkénti
sebességtől.
Hogyan sikerült mégis mesterséges holdakat, sőt mesterséges bolygókat kilőni?
Eddig egyszerű rakétáról volt szó. Ha egyetlen rakétát alkalmaztak volna, akkor
valóban nem sikerült volna űrrakétát fellőni. De a nehézségen átsegített az
összetett rakéta, vagy műszóval: a több fokozatból álló rakéta.
A többfokozatú rakéta működését is világosan megérthetjük egy egyszerű számpéldán.
A mai legtökéletesebb egyfokozatú rakétával 4,6 km másodpercenkénti sebességet
érünk el. A 100 tonnás indulási tömegű rakéta a 14 tonnás végső tömegének 4,6
km/mp sebesseget ad.
Tegyük fel, hogy ebből a 14 tonnából 10 tonna jut a rakéta kiürült üzemanyagtartályára.
A fennmaradó 4 tonna pedig újabb rakétának van
kiképezve. Válasszuk le a haszontalan 10 tonna súlyú üzemanyagtartályt. És nézzük
a továbbrepülő, immár csak 4 tonna indulási súlyú rakétát, a második fokozatot.
Alkalmazzuk erre előbbi meggondolásunkat. Legyen ennek a 4 tonnának 86%-a ismét
üzemanyag, és 14%-a,
azaz 560 kg a rakétaszerkezet.
Ez az újabb, kisebb rakéta
újabb 4,6 km másodpercenkénti
sebességet ér el.
De mivel eredetileg Is volt 4,6 km sebessége,
ehhez járul az újabb 4,6 km-es sebesség.
Ezért végeredményben megkétszereződik a rakéta
sebessége, így az
560 kg-os végső tömeg
9,2 kilométer másodpercenkénti
sebességgel repül
már a több száz kilométer magasságban.
Így működik a kétfokozatú rakéta. A második fokozat sebessége hozzáadódik az
első fokozathoz.
Tegyük fel, hogy a második fokozat 560 kg végső tömegéből 400 kilogramm a második
fokozat üzemanyagtartálya és szerkezete. A fennmaradó 160 kg pedig egy harmadik
rakéta. Akkor előttünk áll a háromfokozatú rakéta. Kapcsolódjék le a felesleges
tömeg, a már kiégett üzemanyagtartály, akkor csak a harmadik fokozat, a 160kg
súlyú rakéta repül tovább.
Ha ez a harmadik fokozat is 7-es tömegarányú,
akkor a 160 kilogrammnak
csak hetedrésze - mintegy 23kg - a rakétatest,
aminek a sebességét
újra sikerül 4,6 km-rel növelni. Úgyhogy végül is 3 x 4,6 = 13,8 km/mp lesz
a végső sebesség.
De ebből a 23 kg-os rakétatestből
talán csak néhány kilogramm
a hasznos teher, amit sikerült 13,8 km másodpercenkénti
sebességgel a világűrbe
röpíteni.
Elméletileg! A gyakorlatban elért sebesség lényegesen kisebb. Hiszen az induló
rakéta mozgását erősen akadályozza a földfelülethez közelebbi levegőrétegnek
az ellenállása.
De páldánk meggyőzően mutatja, hogy az eredeti 100 000 kilogrammos rakétából
a harmadik fokozat végén csak a néhány kg súlyú műszertartály marad, amelynek
elegendő sebessége van ahhoz, hogy mesterséges hold vagy űrrakéta legyen.
Most már megértjük, hogy milyen hatalmas teljesítményt jelentenek a több métermázsa
végső tömegű mesterséges égitestek.
Az ábrán egy valódi, három fokozatú rakéta látható. Ezzel 100 kg súlyú mesterséges
holdat lehet fellőni. A rakéta súlya induláskor 120 000 kg. A belőle kiáramló
égési gázok visszaható ereje 200000 kgsúly erővel emeli a rakétát.