fogaskerekek
(áttétel, gördülőkör, osztókör, fejkör, lábkör, egyenesfogzású, ferdefogazású, homlok-, kúpfogaskerekek, fogalécek, fogakerékhajtás)
Tengellyel
ellátott, a kerülete mentén fogazott kerék.
Célja forgatónyomaték csúszásmentes átadása egy másik alkalmasan kialakított
alkatrésznek (általában egy másik fogaskeréknek).
A fogaskerekek kényszerkapcsolatot biztosítanak a tengelyek között.
Ha a két kapcsolódó fogaskerék eltérő átmérővel (fogszámmal) rendelkezik,
akkor a fordulatszámuk a fogszámukkal fordítottan arányos, a tengelyeken ébredő
nyomaték a fogszámokkal egyenesen arányos
lesz.
A két fogaskerék szögsebességének (w), illetve
fogszámaiknak (z) az arányát áttételnek nevezik (i):
w1/w2 = z1/z2 = i
A fogaskerekek
fogazását úgy alakítják ki, hogy szúszásmentesen gördüljenek le egymáson. A
legördülés képzeletbeli körét gördülőkörnek nevezik.
A fogaskerék legjelentősebb mérete az osztókör (általában megegyezik
a gördülőkörrel), ettől kifelé, a fog végén van a fejkör, illetve
befelé a lábkör.
Az adott
célnak megfelelően számos fogkialakítást alkalmaznak, például:
- A paláston fogazott (egyenesfogzású vagy ferdefogazású) homlokfogakerekek
párhuzamos tengelyeket kapcsolnak össze.
- A kúpfogaskerekek egymást metsző tengelyeket kapcsolnak össze.
- A fogaslécek végtelen átmérőjű fogaskeréknek tekinthetők, segítségükkel
a forgó mozgás egyenesvonalú mozgássá alakítható.
Fogaskerékhajtást egymáshoz közeleső - párhuzamos, metsző vagy kitérő - tengelyek közötti mozgásátvitelre használnak.
Léteznek más, speciális kialakítások is.
A csigahajtás is egy speciális fogaskerékhajtásnak
tekinthető.
Nagyon sok helyen alkalmaznak fogaskerékhajtást, például a gépkocsik erőátvitelénél
(sebességváltójában).