gőzgép
(dugattyús gőzgép, gőzmozdony)

A hőenergiát vízgőz segítségével hasznosító, külső égésű hőerőgép, amelynél a munkát végző gőzt egy külső kazán állítja elő.
Az első kísérleti megoldások Papin (1687) és Th. Savery (1698) nevéhez fűződnek.
Tartósan a gyakorlatba azonban csak Th. Newcomen bányaszivattyúja került (1712). Ennél a gőzt kívülről befecskendezett víz kondenzálja. A gép termikus hatásfokát jelentősen rontotta, hogy a gőzöktől állandóan fölmelegedett teret is hűteni kellett.

A képen Newcomen bányaszivattyúja látható

Ennek kiküszöbölésére J. Watt olyan gőzgépet szerkesztett, amelyben a gőzt elvezette, és külön térben (kondenzátor) hűtötte le. További fejlesztése volt, hogy a gőzt felváltva, alulról, majd fölülről vezette a dugattyúhoz (kettős működés). Kondenzátoros gőzgépére 1769-ben, kettős működésű gőzgépére 1782-ben nyert szabadalmat. (A szabályozásra felhasználta a - malomiparban korábban már használt - centrifugál-szabályozót.)

Eleinte bányákban, utóbb textilgyárakban, majd közlekedési eszközökben (gőzhajó, gőzmozdony) használták a gőzgépet. 1829-ben készült el Stephenson, "Rocket" nevű gőzmozdonya.

A termodinamika elméletét S. Carnot a gőzgép működéséből levont következtetésekkel alapozta meg (1824).

Az alábbi animáció a dugattyús gőzgép elvi működését mutatja egy gőzmozdony esetén.


Öveges tanár úr is foglakozik a témával a Fizika blokk A hő átalakítása mechanikai munkává című részében.

Felhasznált irodalom