kétütemű motor

Olyan belső égésű motor, amelynél a motorkörfolyamatban a dugattyú két üteme közül az egyik a munkavégző.
Ezt a motortípust elsősorban kisebb motorkerékpárok meghajtására használják.
Ezek a motorok keverékolajzásúak, vagyis a benzinben oldott kenőolaj biztosítja a motor olajzását. Ennek égése okozza a Trabantok, Wartburgok és egyéb kétüteműek után érezhető "illatot".

A motor működését az animáció mutatja be, működési fázisaianak részletes leírása:

Első ütem: a dugattyú felfelé mozog, ezáltal a forgattyúsház (F) szívótere megnagyobbodik, és benne légritkulás keletkezik. A dugattyú a felső holtponthoz közeledve a forgattyúházat a porlasztóval összekötő (B) szívócsatornát szabaddá teszi, és a forgattyúház szívóterébe a benzin, olaj és levegő keveréke a porlasztón keresztül beömlik. A dugattyú felfelé mozgása folyamán a hengerben lévő friss keveréket összenyomja.

Az ábrán az a helyzet látható, amikor a dugattyú felfelé haladva elérte az előgyújtás fokát, és a gyújtógyertya az összenyomott keveréket elektromos szikrával meggyújtja. Az így meggyújtott keverék feszítő ereje a holtponton áthaladó és lefelé tartó dugattyút nagy erővel lenyomja. A nagy motorfordulatszám mellett a tökéletes elégésre csak úgy van elegendő idő, ha a keverék meggyújtása nem a felső holtponton, hanem az előtt, az ún. gyújtási fokon következik be (előgyújtás 3,6-4,0° a dugattyú-út felső holtpont előtt).

Második ütem: a dugattyú lefelé mozog, közben elzárja a (B) nyílást és a forgattyúház szívóterében levő (porlasztóból beszívott) friss keveréket összenyomja.

A dugattyú lefelé haladása közben az alsó holtpont közelében megkezdi a (K) kipufogónyílás nyitását.
Ezt a folyamatot nevezzük a kétütemű motornál munkavégző folyamatnak.

A kipufogónyílások továbbra is nyitva maradnak, a dugattyú pedig az átömlő csatornákat is nyitni kezdi. Minthogy ezek a csatornák a Schnürle-rendszerű motoroknál a kipufogó csatornára merőleges síkon fekszenek, a forgattyúházból nézve a csatornák csak tengelyirányú metszetben ábrázolhatók.
A kétütemű motoroknál fontos, hogy a kipufogónyílások már az átömlőcsatornák nyitása előtt is nyitva legyenek. A kétütemű motorok forgórészeit (főtengely, csapágyak, a hengerfalon súrolódó dugattyúgyűrűk) a benzinbe kevert olaj keni, ezért fontos az előírt keverési arány pontos betartása, és a megfelelő minőségű olaj használata.

Felhasznált irodalom