kétütemű motor
Olyan belső égésű motor, amelynél
a motorkörfolyamatban a dugattyú két
üteme közül az egyik a munkavégző.
Ezt a motortípust elsősorban kisebb motorkerékpárok meghajtására
használják.
Ezek a motorok keverékolajzásúak, vagyis a benzinben
oldott kenőolaj biztosítja a motor
olajzását. Ennek égése okozza a Trabantok, Wartburgok és egyéb kétüteműek
után érezhető "illatot".
A motor működését az animáció mutatja be, működési fázisaianak részletes leírása:
Első ütem:
a dugattyú felfelé mozog, ezáltal a forgattyúsház (F) szívótere megnagyobbodik,
és benne légritkulás keletkezik. A dugattyú a felső holtponthoz közeledve a
forgattyúházat a porlasztóval összekötő (B) szívócsatornát szabaddá teszi, és
a forgattyúház szívóterébe a benzin, olaj és levegő keveréke a porlasztón keresztül
beömlik. A dugattyú felfelé mozgása folyamán a hengerben lévő friss keveréket
összenyomja.
Az ábrán
az a helyzet látható, amikor a dugattyú felfelé haladva elérte az előgyújtás
fokát, és a gyújtógyertya az összenyomott keveréket elektromos szikrával meggyújtja.
Az így meggyújtott keverék feszítő ereje a holtponton áthaladó és lefelé tartó
dugattyút nagy erővel lenyomja. A nagy motorfordulatszám mellett a tökéletes
elégésre csak úgy van elegendő idő, ha a keverék meggyújtása nem a felső holtponton,
hanem az előtt, az ún. gyújtási fokon következik be (előgyújtás 3,6-4,0° a dugattyú-út
felső holtpont előtt).
Második
ütem: a dugattyú lefelé mozog, közben elzárja a (B) nyílást és a forgattyúház
szívóterében levő (porlasztóból beszívott) friss keveréket összenyomja.
A dugattyú
lefelé haladása közben az alsó holtpont közelében megkezdi a (K) kipufogónyílás
nyitását.
Ezt a folyamatot nevezzük a kétütemű motornál munkavégző folyamatnak.
A kipufogónyílások
továbbra is nyitva maradnak, a dugattyú pedig az átömlő csatornákat is nyitni
kezdi. Minthogy ezek a csatornák a Schnürle-rendszerű motoroknál a kipufogó
csatornára merőleges síkon fekszenek, a forgattyúházból nézve a csatornák csak
tengelyirányú metszetben ábrázolhatók.
A kétütemű motoroknál fontos, hogy a kipufogónyílások már az átömlőcsatornák
nyitása előtt is nyitva legyenek. A kétütemű motorok forgórészeit (főtengely,
csapágyak, a hengerfalon súrolódó dugattyúgyűrűk)
a benzinbe kevert olaj
keni, ezért fontos az előírt keverési arány pontos betartása, és a megfelelő
minőségű olaj használata.