repülőgép
Olyan repülőeszközök (légi járművek) általános elnevezése, amelyek a földi légkörben a felhajtóerőt használva haladnak előre.
A felhajtóerő
különlegesen kialakított és a repülőgép törzséhez rögzített szárnyakon
jön létre: a légáramlás változásával a szárny fölötti légtömeg nyomáseloszlása
következtében egy felfelé irányuló erő (felhajtóerő) alakul ki.
A légáramlást
viszont az kelti, hogy a hajtómű által keltett tolóerő
a repülőgépet a levegőn keresztül "húzza" vagy "nyomja".
Hajtásra robbanómotorral hajtott légcsavart,
gázturbinából kiáramló égésgázokat,
vagy gázturbinára szerelt légcsavart
alkalmaznak, ez utóbbi kettőt néha együtt is alkalmazzák. Korábban minden repülőgépen
légcsavart használtak, a mai nagy utas-
és teherszállítógépeken gázturbinás
sugárhajtóműveket.
Megfelelő tervezéssel elérhető, hogy a szárny által keltett felhajtóerő
nagyobb legyen a repülőgép vázának és a meghajtószerkezetnek a súlyánál,
és így hasznos teher is szállítható.
A repülőgép kormányzásának elvét az alábbi ábrák mutatják be.
A kisebb repülőgépeken a kormányszerveket közvetlenül a pedálokra (csűrőkormány)
illetve a botkormányra rögzített huzalok működtetik.
A nagyobb gépeken bonyolult hidraulika rendszer végzi a tényleges mozgatást
számítógépes vezérléssel.
Az első valóban gépi meghajtású repülést Orville Wright hajtotta végre 1903.
decemberében egy 260 m-es légi úttal. Ennek ellenére csak az I. világháborúban
kezdtek a kormányzatok mindkét oldalon pénzt fektetni repülőgépvázak
és -motorok fejlesztésébe, ami azután a repülőgépek, különösen a vadászgépek
gyors fejlesztését indította el.
A háború után az amerikai transzkontinentális utasforgalom igényeinek kielégítésére
hozták létre a több motorral, fémborítással és behúzható futóművekkel ellátott
repülőgépeket, amelyek a korábbi szövettel borított típusokat váltották
fel.
A II. világháború során a szövetséges és a tengelyhatalmak egyaránt további
beruházásokat hajtottak végre a repülőgépek fejlesztésére. Ezek az erőfeszítések
a világ első működőképes sugárhajtású repülőgépének, az Me-262-nek a
megalkotásában csúcsosodtak ki.
A háborút követő időszakban a sugárhajtóműveket egyre nagyobb utasszállító gépekhez
használták. Ennek a folyamatnak a csúcsát a Boeing-747 bevezetése jelentette
1970-ben. Ennek az időszaknak a terméke az 1976-ban üzembe állított szuperszonikus
Concorde is (2004-ben vonták ki végleg a forgalomból.)
A mai vadászgépek
összes típusát is sugárhajtóművekkel szerelték fel az egyre nagyobb sebesség
elérése érdekében.
A képen egy korszerű, csendes gázturbinás hajtóművekkel felszerelt, számítógépes vezérlésű utasszállítógép.
Az utóbbi évek fejlesztéseiben a polgári repülésben a nagyobb sebesség helyett
a gazdaságosabb és csendesebb üzemmód vált meghatározóvá, míg a harci repülőgépek
egyre nagyobb mértékben válnak függővé a gép irányítására és stabilizálására
szolgáló elektronikától. (A "lopakodó" pl. számítógép nélkül repülésképtelen!)