A hangok birodalma
A hangok birodalmában
élünk. Körülvesznek minket éjjel-nappal, még a teljes csendben is.
Csak egy részüket halljuk, egy bizonyos frekvenciatartományt
(16Hz-20kHz),
de a többi is hatással van ránk. Nagy intenzitással a hallhatónál "mélyebb"
(infrahang) és "magasabb"
(ultrahang) hangok
egyaránt károsak lehetnek, bár fülünk nem érzékeli azokat.
A "Hangok" gombra kattintva egy rövid hangmontázs hallható. |
A hang, a fényhez
hasonlóan, hullámjelenség,
de terjedéséhez a fénnyel
ellentétben közegre van szükség.
Öveges tanár úr a hangokról...
A hangokkal kapcsolatos részletek Öveges József: Érdekes fizika című könyvéből...
A hang nem hallatszik
nagyon messzire.
Ha az utcán két ember csendesen beszélget, 10-15 m-nél nem hallatszik messzebbre.
A puskalövés legfeljebb 2-3 km távolságból hallatszik. | |
A mennydörgés is aránylag csekély távolságra: 5-6 km-re hallatszik. |
A hang terjedése közben
a részecskék mozgása súrlódással jár, ennek legyőzése pedig munkavégzést kívánt.
Mennél távolabb jut el a hang,
egyre gyengül, végül teljesen megszűnik, energiája
pedig hővé, hőenergiává alakul.
A magas hangok rezgésszáma
nagy, a mélyeké kevesebb. Amikor a magas hangok
terjednek, akkor azokat a levegőben lévő részecskéket igen sokszor kell ide-oda mozgatni.
A mély hangok terjedésük
közben kevesebb munkát végeznek.
A magas hangok tehát
nem terjednek olyan messzire, mint a mély hangok.
Ezért van az, hogy ha közeli a villám,
akkor reccsenő, éles hangot hallunk, ha távoli, akkor csak mély dörgést. A közeliben
benne vannak a magas és a mély hangok
is, ámde a hang terjedése
közben egymás után maradnak el belőle a szapora rezgésű, magas hangok
vagy legyengülnek. Végül csak a kevés rezgésszámú, mély hangok
maradnak meg.
Ugyanezzel lehet magyarázni, hogy a visszhang mélyebb hangon felel: amíg a hang
eljut a visszaverő felületig és onnan vissza, azalatt elnyelődnek belőle a magas
hangok, csak a mély
hangok maradnak meg.
Tegyünk
órát az asztalra, olyan messzire, hogy ketyegését egyáltalán ne halljuk a levegőn
keresztül. Ezután szorítsuk fülünket az asztalra, halljuk a ketyegést.
Általános tapasztalat, hogy a hang fában, vízben,
acélban terjedve sokkal
kevésbé gyengül az erőssége, mintha a levegőben terjed. Pl.: a csengő hangja
a levegőben 200 m-re hallatszik. Ha a csengő a víz
alatt kapna ugyanekkora ütést, akkor az 400 m-re hallatszana el.
A cseppfolyós anyagokban,
szilárd testekben
a molekulák szorosabb
kapcsolata miatt a részecskék
könnyen át tudják adni egymásnak a rezgést.
A hang erejének csökkenéséhez
az is hozzájárul, hogy a hangrezgések
minden irányban haladnak, ezért rohamosan növekvő térrészben oszlanak szét.
Ha megakadályozzuk, hogy a hang
szétterjedjen, akkor sokkal messzebbre hallatszik.
Függesszünk fel egy órát, és álljunk tőle olyan messzire, hogy ne halljuk ketyegését.
Ha egy csövet tartunk a fülünk és az óra közé (ábra), akkor a ketyegést
újra halljuk, mert a cső fala megakadályozta a hangrezgések
tovaterjedését.
Falun, vagy más csendes helyen lévő lakásokban, amikor nagy a csend, néha
hirtelen megrezzen az ablak.
Az ablaküveg gyakran nem áll szilárdan a keretben, könnyen rezgésbe jöhet, ha
valami meglöki. De vajon mi?
Ha a hangok rezgésszáma
másodpercenként 16, akkor fülünk már nem hallja, de még ekkor is erősen megrezegtetheti
az ablakot, ha rezgésszámuk egyenlő.
Azt mondják, hogy ha belehallgatunk egy kagylóban, halljuk a tenger morajlását.
Ez persze nem igaz. Akkor is ugyanezt halljuk, ha egy pohárba, vagy befőttesüvegbe
hallgatunk bele.
Körülöttünk soha sincs tökéletes csend,
még éjszaka sem. Alig hallható vagy éppen teljesen hallhatatlan hangok
sokasága vesz körül minket. A pohár, befőttesüveg a hozzáérkező sokféle hangrezgés
közül kiválasztja a saját rezgésének
megfelelőt, azzal együtt rezeg, az a hang
megerősödik és hallani fogjuk.
Ha egy lámpacilindert vagy hasonló csődarabot egy vízzel telt edényben
lassan egyre mélyebben merítünk, azután lassan kihúzunk, majd újra mélyebbre
merítünk, és közben a fülünket a nyílásához tartjuk szirénaszerűen változó
magasságú hangot
hallunk.
![]() |
Az animációban egy a lámpacilinderbe helyezett mikrofonnal rögzített
hang hallható. Ez a kísérlet azt bizonyítja, hogy a látszólagos mindennapi csendben is a legkülönbözőbb
rezgésszámú hangok vannak jelen és a lámpacilinderben (vagy más csőben)
levő hol rövidebb, hol hosszabb levegőoszlop mindig más magasságát emel
ki és erősít fel a hangok közül. |
Az emberi hangban sokféle hang
szól együtt, amikor fülünk csak egy hangot
hall. Ezek a kísérő hangok a felhangok.
Ezért is lesz más az ember hangja, ha elveszíti fogait, megváltozik az egyik-másik
felhang erőssége,
más lesz a hangszínezet.
És ezért változik meg a telefonban, rádióban stb. a hang.
Ugyanis ezek a szerkezetek csak a hang
alaprezgését továbbítják, a felhangokat
nem teljesen.
A hangszerek
hangképzésük módja szerint csoportosíthatók húrrezgésen
alapuló, pálcarezgésen
alapuló, membránok
rezgésén alapuló, fúvós
és elektronikus
hangszerekre.
(Fizikai tulajdonságaik az adott címszónál részletesebben megtalálhatók.)
Működésük légoszlopok vagy légárammal gerjesztett nyelvek rezgésén
alapszik.
Csoportosításuk:
- Ajaksíp a fuvola és az orgonasípok egyik csoportja.
- Fémnyelvű síp az orgonasípok másik csoportja és légárammal rezgésbe
hozott fémnyelveket tartalmaz a harmónium, a szájharmonika és a húzós harmonika.
- Nádnyelvű sípok (egyszeres nyelvvel) a klarinét, a szaxofon és a tárogató;
(kettős nyelvvel) az oboa, az angolkürt és a fagott.
- Tölcséres fúvókájú
hangszerek, (amelyeknél a zenész ajkai helyettesítik a rezgő nyelveket) a vadászkürt,
a ventilkürt, trombita, harsona, stb.
A csak egy sípból álló hangszereknél a különböző hangokat
többféle módon képzik:
- A fafúvós hangszereknél (pl. fuvola, oboa, klarinét, fagott) a zenész
a cső falán lévő nyílásokat ujjaival nyitja vagy zárja, így változtatja a légoszlop
magasságát.
- A rézfúvós hangszerek közé tartozó harsonánál ezt a változtatást egymásba
illő csövek széthúzásával és összetolásával oldják meg, más hangszereknél pedig
szelepek (ventilek)
segítségével toldalékcsöveket kapcsolnak be és ki.
- Az orgona nagyon sok sípot tartalmaz, amelyek hangszínük
alapján vannak csoportosítva, ezeket együtt megszólaltatva rendkívül változatos
hangszínezet érhető
el.
Húrrezgésen alapuló hangszerek
Hangkeltésük alapja az, hogy a húr rezgésekor
keletkező hanghullámok
átadódnak a levegő
részecskéinek, azok
sűrűsödése-ritkulása továbbítja a hangot,
mondhatjuk úgy is, hogy az maga a hang.
A rezgés során a húr
két rögzített végpontja helyben marad (ezek a csomópontok).
A húr többi pontja egyszerre mozog, ugyanannyi rezgést
végez 1 másodperc
alatt, tehát azonos frekvenciájúak.
A húr különböző részeinek maximális kitérése (amplitúdója)
a rezgés során eltérő.
A legnagyobb amplitúdójú
rezgést végző hely
a duzzadóhely.
Csoportosításuk:
- vonósok a hegedű, brácsa (mélyhegedű), cselló (gordonka), nagybőgő
és alfajaik;
- pengetettek pl. a lant, gitár, mandolin, balalajka és a hárfa;
- verővel ütött húros hangszerek a cimbalom, zongora és a csembaló.
Az ütött hangszerekben minden hangnak
külön húrja van, a vonósokban és a pengetettek egy részében a különböző hangokat
a húrok hosszának változtatásával (húrok lefogása) képzik.
Pálcarezgésen alapuló hangszerek
Hangkeltésük alapja az, hogy a rezgésekor
keletkező hanghullámok
átadódnak a levegő
részecskéinek, azok
sűrűsödése-ritkulása továbbítja a hangot,
mondhatjuk úgy is, hogy az maga a hang.
A rezgés során a pálca
különböző azonos frekvenciával,
de eltérő kitéréssel (amplitúdóval)
rezegnek.
A rezgés módja függ
a pálca rögzítettségétől is.
Az úgynevezett idiofon hangszerek csoportját a pálcákat tartalmazó harangjáték (cseleszta), xilofon, triangula, stb. valamint a lemezrezgéseket felhasználó harang, réztányér, tamtam, stb. tartoznak.
Membránok rezgésén
alapuló hangszerek
Kétdimenziós hangforrások.
A dob membránjának alaphangját az animációban látható rezgési
mód határozza meg.
Erre rakódnak rá a membrán torzulásai miatt jelentkező felharmonikusok,
amelyek a dobra jellemző hangszínt
adják.
A membrafon hangszerek közé tartoznak a különféle dobok.
Egy régi sámándob és egy mai dobfelszerelés...
Az utóbbi két csoport hangszereinek a felhangjai általában nem harmonikusak, és az igen sok és közel egyenlő intenzitású felhang folytán nem meghatározott hangmagasságúak, hanem "semleges hangúak".
Néhány húros és ütős hangszer jellegzetessége jól megfigyelhető Mike
Oldfield: Tubullar Bells (Csőharangok) című "klasszikusában".
A megfelelő gombra kattintva az adott hangszer játssza ugyanazt a "fődallamot". Az adott hangszer lejátszása megáll a rövid motívum végén. |
A hangszerek precíz mechanikai kialakítása, méretezése rendkívül fontos
a megfelelő hangzás kialakításában.
Egy fúvós hangszer pl. egy kűrt esetén rendkívül lényeges a hangszer fém
tölcsérének pontos alakja, sima felülete. Ha bármilyen eltérés, felületi egyenetlenség
található rajta az hullámforrásként
jelentkezik és "színezi" a hangot,
megváltoztatja a felharmonikusok
összetételét.
Ezért képesek hozzáértő, "jó fülű" emberek megkülönböztetni a különböző
márkájú hangszerek hangját
egymástól.
Ugyanez a helyzet mondjuk egy hegedű esetén is.
A hegedű fa testének kialakítása, a fa anyaga, a lakkréteg,
a ragasztás, az esetleges deformációk mind-mind befolyásolják a hangszer végső
megszólalását.
Nem véletlenül olyan drága egy nagyon jó minőségű hegedű vagy más hangszer.
A zene(kar)
megszólalását a helyszín is befolyásolja.
Nem mindegy, hogy szabadtérben vagy egy helyiségben szólalnak meg a hangszerek.
Az sem mindegy, hogy milyen annak a helyiségnek a mérete, alakja, milyen felületek
(anyagok) borítják.
Az épületakusztika
foglalkozik az előadótermek a hangok szempontjából megfelelő kialakításával.
A hangrögzítés technikája sokat változott a fonográf
óta. Ma már egyértelmű kiütéssel győzött a digitális
rögzítési technika, a CD és egyre inkább az egyebek (mp3).
Nézzük meg egy kicsit hogyan fejlődött a hangrögzítés 1877 a fonográf
feltalálása óta.
"Mechanikus" hangrögzítés
Hosszú
időn keresztül a "mechanikus" hangrögzítés volt az egyedüli
lehetőség.
Először az Edison által szabadalmaztatott fonográfot használták (Bartók Béla
még ezen rögzített népzenét.)
A z ábrán a "mechanikus" hangrögzítés fizikai elve látható:
A tölcsér alján lévő tű az elmozduló homokfelületre rajzolja a hangrezgés képét.
Később megjelentek a tölcséres gramofonok, majd szépen fokozatosan az erősítővel
ellátott, egyre korszerűbb mikrobarázdás, sztereó hanglemezjátszók, de az elv
ugyanaz maradt.
Egy
hanglemez barázda erősen nagyított képe.
A tölcséres gramofonnál a tű rezgését
egy membrán veszi át és a tölcsér, mint "akusztikus erősítő"
teszi hallgatható hangerejűvé.
A korszerűbb
lemezjátszókban egy hangszedőt (pick-up) alkalmaznak. Ez elektromos jelekké
alakítja a mechanikus rezgéseket, amit az erősítő elektronikus úton "felfokozva"
juttat el a lánc másik végén lévő hangszóró(k)hoz, ahol az elektromos jelek
visszaalakulnak hangrezgésekké.
Egy mozgómágneses (MM) hangszedő elvi felépítése.
A gramofon "fejlődéstörténete"
Mágneses hangrögzítés
Aztán a hanglemez mellett megjelent a mágneses hangrögzítés (magnetofon).
Eleinte egy vashuzalra,
később műanyag szalagra
felhordott nagyon apró vas-oxid szemcsékre, vagyis magnószalagra
rögzítették a hangot.
A vas-oxid szemcsék elemi mágneseinek "átrendezésével"
jelenik meg a "hanginformáció"
a szalagon. A képen lévő két sáv a sztereo bal-jobb csatornák mágneses hangképe. |
A magnófej, egy vasmagos tekercs, amin egy nagyon vékony rés van, elvi felépítése a baloldali ábrán látható. |
![]() |
![]() |
A fej "írja rá" illetve "olvassa le" a mágneses
jeleket a magnószalagra.
Felvételnél az erősítőből
érkező elektromos
jeleket alakítja mágneses jelekké. Lejátszásnál a mágneses
jeleket alakítja elektromos
jelekké az erősítő
számára. Innentől kezdve ugyanúgy, mint az előbb a "korszerűbb" lemezjátszók
esetén, az erősítőből
jutnak az elektromos
jelek a hangszóró(k)ba,
hogy hallható hanggá
alakuljanak.
A képen a 80-as évek jellemző orsós és kazettás magnetofonjai felülről lefelé:
Diktafon
Kazettás riportermagnó
Kazettás deck
Félprofi (három motoros, három fejes szalagos magnó
Jobbra mellette egy háromfejes szalagos "házimagnó"
Alul egy stúdiómagnó
Mindkét fentebb említett eljárás analóg.
Az alábbiakban nézzük meg a "másik fajta", a ma már egyeduralkodó
digitális
rögzítés elvét.
Digitális hangrögzítés
A "természetes" információhordozók: a hang,
a fény, elektromágneses
hullámok stb., analóg
jelek, amelyek valamely rezgés
amplitúdójának időbeni
változásaként írhatók le. Grafikusan ez általában szabálytalan hullámok
sorozataként ábrázolható.
Az analóg jelek érzékelése,
feldolgozása, rögzítése, visszajátszása során minden egyes láncszem valamilyen
mértékben "beleavatkozik" a hangképbe, felharmonikusokat, torzítást,
zajt visz bele.
A felsorolt hibák kiküszöbölésére a modern hangtechnikai eljárásokkal az analóg
hullámokat digitális
jelekké (számokká) alakítják a következő módon:
A digitalizálóba
érkező analóg (általában
elektromos) hullámból
szabályos időközönként
(másodpercenként több mint 40 ezerszer) mintát vesznek.
A mintavételkor mért adatokat már mint egy számsort tekintik, amely egy adatfolyamot képez. A számok továbbítása és másolása sokkal egyszerűbb, mint a hullámformáké, megfelelő eszközökkel szinte torzítás és zaj nélkül történhet.
Ezeknek a jeleknek a rögzítéséhez a "hagyományos" eszközök (hanglemez,
magnetofon) nem alkalmasak,
mert lényegesen nagyobb jel mennyiséget kell rögzíteni.
Ezért a folyamat "elején", a stúdiótechnikában digitálismagnetofont
alkalmaznak. Ez tulajdonképpen egy képmagnóhoz
hasonlóan, forgófejjel rögzíti a digitális
jeleket. A másik módszer számítógép
alkalmazása és merevlemezen
történő rögzítés.
A "fogyasztókhoz"
CD formájában juthat
el a digitálisan
tárolt hang. Ezen apró
gödröcskék ("pit") jelentik a digitális
információt (baloldali
ábra), egy tükröző réteg található mögötte. Lézersugár
"olvassa" az információt.
Ahol nincs gödör ott visszatükröződik a fénysugár,
ahol van gödör ott szétszóródik. Ezzel biztosítható a digitális
technika lényege (van jel ("igen") - nincs jel ("nem").
(Újabban inkább letöltik az internetről és mp3 lejátszón vagy mobiltelefonon
hallgatják a digitális zenét.)
Működésének elve látható az alábbi animáción.
Az analóg jel visszaállításához az adatokat egy digitális-analóg átalakítóba küldik, amely a digitális jeleknek megfelelő kimenő feszültségeket ad. Az így kapott hullámforma általában nagyon jól egyezik az eredetivel.
Ezután már nincs más tennivaló, mint a kapott analóg jelet erősítőre és onnan a hangszóróra (fülhallgatóba) küldeni és visszakapjuk a hangot.
A hangrögzítési és visszanyerési folyamatok azért nem ennyire egyszerűek,
de én itt csak a fizikai
elvekkel foglalkozom.
Összegezve valamennyi jelenleg használt hangrögzítési, reprodukálási technika
lépései:
- a hangrezgések elektromos jelekké alakítása (mikrofon, gitár pickup, stb.)
- az elektromos jelek rögzítése valamilyen jelhordozón (a "hagyományos"
hanglemezen "mechanikus jelekké" alakítva, a magnószalagon az elektromos
jelek mágneses jelekké alakításával, a CD-n a digitális jelek "gödrökké"
alakításával optikai úton, stb.)
- a rögzített jelek visszaalakítása elektromos jelekké az erősítéshez
- az elektromos
jelek hanggá alakítása
a hangsugárzókban (hangszórókkal).
Az eredmény remélhetőleg valami hasonló levegő sűrűsödés-ritkulás, mint amit az eredeti "hangkeltő eszközök" (hangszerek, emberi hang, stb.) keltettek.
A hangok tökéletes
reprodukálása sem egyszerű feladat.
Nézzünk például egy olyan, egyszerűnek tűnő eszközt, mint a hangsugárzó (hangdoboz, hangfal).
Millió számra készítik mindenféle típusaikat szerte a világon, de igazán tökéleteset
lehetetlen készíteni.
Csak néhány "apróság" ami bonyolítja a dolgot:
- Olyan hangszórót
készíteni, ami a teljes hallható hangtartományt (16Hz-20kHz)
képes lesugározni lehetetlen. Ennek fizikai okai vannak.
A magas hangok
másodpercenkénti rezgésszáma
nagyon magas, csak kis méretű membrán képes ilyen gyors rezgésre.
A mély hangok
keltéséhez viszont aránylag nagy, merev membrán felület szükséges, ami nem képes
magas rezgésszámot követni.
- A fentiek
miatt legalább két, sok esetben három hangszórót
alkalmaznak az "átlagos" hangsugárzókban.
Így viszont valamilyen módon "szét kell választani" a különböző frekvenciákat,
hogy a megfelelő hangszóróra
csak az általa optimálisan megszólaltatható hangmagasság tartomány kerüljön.
Ezt valamilyen "keresztváltóval" (RC - tekercs, kondenzátor egység)
oldható meg. Ennek minősége, kialakítása (is) jelentősen befolyásolja a hangsugárzó
minőségét, hangzását.
Az ábrán egy szétszedett "háromutas" (három hangszórós) hangsugárzó látható (alul balról jobbra látható sorban a mély-, a közép- és a magassugárzó hangszóró), a dobozban belül látszik a keresztváltó egység.
- Az ideális megoldás az lenne, ha egy meghatározott frekvencián
tökéletesen "elvágná" a hangokat
ez a keresztváltó és mindegyik hangszóró
csak a saját tartományában "szólna". Ilyen azonban csak a mesében
létezik, ezért a "váltási frekvencia tartomány" körzetében egy kicsit
"beleszólnak" egymás hangtartományába
és ez általában "nem tesz jót a természetes hangzásnak".
Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a gyakorlatban, még egy ilyen jó hangdoboz esetén sem valósul meg az "ideális" keresztváltó.
- Nagyon lényeges a doboz kialakítása is. A mélyebb hangok
sugárzását döntően befolyásolja a doboz kialakítása, saját frekvenciája.
Ha valaki próbálta már "menet közben" kiemelni a mélysugárzó hangszórót
a dobozból, biztosan nagyon meglepődött mennyire "eltűnik" a mély
hangja.
Az is rendkívül lényeges, hogy a dobozban minden megfelelően rögzített, stabil
legyen. Ha bármi mozogni, rezegni tud annak "tragikus" következményei
lehetnek a hangképre.
A "megrögzött hifisták"
szerint még most is csak a "jó öreg bakelit lemez" az igazán "highend".
Természetesen ennek megítéléséhez elég jó (drága) cucc, meg elég "vájtfül"
kell.
Annyi "fizikai
alapja" azért lehet a dolognak, hogy az emberi hallás alapvetően analóg.
Nem szereti a "durva belenyúlásokat" a hangképbe. Márpedig a digitális
technika elég drasztikus vágásokat, szűréseket
alkalmaz.
A hagyományos hanglemez esetén úgy 16 kHz
fölött elkezd szépen lecsökkenni az átvitel, viszont mindez szép fokozatosan
történik, és egészen kis intenzitással akár 30 kHz-es
hangok is előfordulnak
a hangképben. Ez a 16 kHz
fölötti tartomány a legtöbb ember számára (főleg idősebb korban) már teljesen
hallhatatlan, de mint felharmonikus
változtat a hangzáson.
Zenész sógorom szerint pl. nem szabad DDD-s komolyzene lemezt venni, csak AAD-st.
Vagyis "magyarra fordítva" a digitálisan
felvett, kevert és rögzített felvételek szerinte "művien" szólnak
és ő csak a "hagyományos" analóg
módon rögzített, kevert zenei felvételeket szereti hallgatni, de a bakelit lemezt,
kényelmi okokból, már nem használja (meg persze azért mert már csak nagyon kis
sorozatban gyártják, méregdrágán lehetne venni).
Szóval mindenki döntse el, hogy miben hisz, mennyit szán zenehallgatásra,.....
Ezt az összeállítást évekkel ezelőtt készítettem. Most (2012. november 2.)
kicsit más a helyzet. Már aligha lehet AAD-s lemezeket kapni. Ugyanakkor újra
megjelentek az "analóg"
bakelit lemezek. Egyfajta divat lett.
Én már elég régen nem hallgatom, mert egy korábbi probléma miatt kiiktattam
a RIAA korrektort az erősítőből
és még nem került vissza. Az sem kizárt, hogy a jó öreg lemezjátszóm
már eléggé nyávogna, mert a gumi
hajtószíj sem örökéletű sajnos.
Hihetetlen gyorsan változik minden. Lassan már a CD
is eltűnik. Mostanában mindenféle elektronikus kütyükön, leginkább okostelefonokon
hallgatnak zenét MP3 formátumban. Én is leggyakrabban a számítógépemről.
Azért néha, amikor igazán jó zenét akarok hallgatni, beröffentem a jó öreg QUAD
405-ös erölködőmet és meghallgatok valami dögös CD-t.