Miben más a téli gumi?

A legfontosabb különbség a téli és a nyári gumiabroncs között, hogy alapvetően más az abroncsok gumikeveréke. A nyáron használt gumiabroncsok a hidegben rideggé, merevvé válnak, így nehezen, vagy egyáltalán nem képesek arra, hogy megfelelő mértékben deformálódjanak, és hogy "kenődjenek". A téli gumiabroncsok anyaga még a -20°C-os hidegben is kellőképpen rugalmas marad, azaz képes a kenődésre és a deformációra. Éppen emiatt a hideg elmúltával vissza kell cserélni az abroncsokat, mert nyáron hamarabb lekopik a futófelület a téli gumiról a nagyfokú lágysága miatt.

A második különbség, hogy a téli gumiabroncs keskenyebb. Így az autó súlya, mint erő, kisebb felületen oszlik meg, így nagyobb lesz a kerék alatti nyomás. Nagyobb a felületeket összenyomó erő. Emiatt a motor által kifejtett forgatónyomaték jobban tud érvényesülni.

A harmadik különbség az abroncsok magasságában van. A téli abroncs magasabb. A magasabb abroncs magasabb súlypontot eredményez ugyan, tehát romlik az autó stabilitása. Viszont télen nem jellemző, hogy nagy sebességgel közlekedünk, a magasabb autó pedig nehezebben tud "felülni", azaz bizonyos határok között biztosítva van, hogy a kerekek elérik az utat.

És végül az utolsó különbség az abroncs mintázatában van. A téli abroncsok mintázata speciálisan kiképzett (egyébként meglehetősen durva), hogy az autó képes legyen a havat "elkaparni" maga alól és így kapcsolatba kerülni az úttesttel.

A téli gumiabroncsokat plusz 7 Celsius fokos napi átlaghőmérséklet beköszöntekor célszerű felszerelni az autóra.
A korszerű téli gumi különlegessége az alapanyagba kevert "szilikát", amely nagy hidegben is jó tapadást és rugalmasságot ad a havas, síkos útburkolaton is.
A minőséget nemcsak az anyagösszetétel, hanem az alkalmazott mintázat is erősen befolyásolja. A traktor mintázatú téli gumik ideje lejárt, helyette apró lamellák ezrei biztosítják a jó vonóerőt és a hatásos fékezést, a nagyobb hossz- és keresztirányú hornyok pedig a megfelelő úttartásért és a csapadékvíz kiszorításáért felelnek.
Jeges-havas úton pedig a mintaárok folyamatos deformálódása és különleges alakja lehetővé teszi a fordulatonkénti tisztulást, vagyis a hó nem tudja eltömni a mintázatot.

Felhasznált irodalom