A fotózás fizikai és kémiai alapelvei
A mostani fényképezőgépek
már "mindent megcsinálnak a fényképész helyett" a fotóanyagok is rengeteget
fejlődtek, egészen szélsőséges körülmények között is egyszerűen lehet egész
jó képeket lehetne csinálni, ha még valaki használna "analóg" fényképezőgépet. Ma (2007. 04. 23.) pedig, azt hiszem nyugodtan kijelenthetjük
az "elektronikus
fotózás kiütéses győzelmét". Ezt ma (2011.02.20) egyértelműen megerősíthetem,
a napokban ugyanis a KODAK beszüntette a legándás Kodachrome filmjeinek gyártását.
A fotózás fizikai
és - egyes ritka "analóg rajongók" esetén - a kémiai
elve is ugyanaz, mint a kezdet kezdetén.
Nézzük végig a fotózással kapcsolatos fizikai és kémiai folyamatokat, a kezdetektől a legkorszerűbb eszközökig.
(A fejlődés gyorsaságát jelzi, hogy ezt a néhány éve készült címszavamat már
többször át kellett írni itt-ott /legutóbb 2017.06.13-án/. Az alapelvek ugyan
nem változnak, de a példák, a "súlypontok" annál inkább. Amikor ezt
készítettem még a "hagyományos fényképezés" híve voltam. Jó néhány
éve áttértem én is a "villanyosra" és már nem térnék vissza.
A gyors fejlődés miatt ma (2018.11.16.) újabb módosítások szükségesek az összeállításban.
Ezúttal a digitális gépek újabb típusainak előretörése miatt. Olyan újabb fényképezőgép
típusokkal kapcsolatos elnevezések /rövídítések/ jelentek meg, mint a MILC,
ILC, DSLM. Ezeknek és továbbiaknak a jelentése elérhető a MILC fényképezőgép címszóban.)
Az "egyszerű" kisméretű digitális gépek hamarosan teljesen eltűnnek, mert ezt a funkciót gyakorlatilag átveszik a mobiltelefonok.
A
fizikai alapot a "lyukkamera"
(camera obscura) adja.
Bárki könnyen kipróbálhatja, ha egy megközelítően kocka alakú doboz egyik oldalának
közepére egy pici lukat szúr, a szemben lévő oldalára meg a teljes felülen egy
pauszpapírt ragaszt és letakarja magát egy fekete lepellel, mint régen a fényképészek.
Ekkor jó külső fényviszonyok esetén a tárgyak képe fordított helyzetben megjelenik
a pauszra kivetítve.
Elvileg
készen is lennénk a fényképezésre
csak egy fényérzékeny valami kell a pausz helyére.
Ezzel a módszerrel (röpke órák alatt) képet lehet készíteni. Gyors események
esetén nem igazán célravezető.
Ha a luk helyére egyetlen lencsét
teszünk, mint az egyszerűbb mobiltelefonos fényképezőgépekben,
akkor kicsit jobb a helyzet, de azért egy lencsével nem lehet igazán jó képet
készíteni.
Az ujjamon egy mobiltelefon komplett fényképezőgépe
látható.
(A képre nézve elcsodálkozhatunk, hogy ez egyáltalán képet készít.)
A jó képhez kell egy "rendes", sok lencséből
és bonyolult bevonatokból álló, fényerős objektív
a luk helyére.
Az utóbbi időben a filmezésből átvett varioobjektivek
(zoom) egyre inkább átkerültek a fényképezőgépekre is. Főleg kényelmi okokból
(ne kelljen sokat mászkálni vagy csereberélni).
A képen egy 35-70 mm-es varioobjektív látható, ami a nagylátószögűtől egy
"portré" objektívig terjedő gyújtótávolság tartományt öleli fel.
Ez egy "kétszeres" zoom.
Ennél sokkal nagyobb "szorzószámú" zoomokat is használnak egész olcsó
gépeken is. A mostani elektronikus
fényképezőgépeken már 60-szoros (!) is előfordul.
Az objektívek fotográfiai jellemzői:
Gyújtótávolság:
A lencse és a fénysugarak
metszéspontja közötti távolság.
Jelölése: f.
A gyújtótávolság a
lencse anyagától
és határoló felületeinek domborulatától függ.
Látószög:
Arra utal, hogy az objektív
egy adott helyről a téma mekkora részét "látja", a tárgy mekkora részlete
kerül a képmezőre.
Általában képátlóra vonatkoztatva adják meg:
- az 55°-nál nagyobb látószügű objektíveket
- nagy látószögű objektívnek nevezik
- az általános célú objektíveket,
amelyek gyújtótávolsága
nagyjából megegyezik a képátló átmérőjével - normálobjektívnek nevezik
- a kis látószögű, nagy gyújtótávolságú
objektíveket - teleobjektívnek
nevezik
Fényerő:
Az objektív legnagyobb
rekesznyílását nevezzük fényerőnek. Ez a gyújtótávolságtól
és a lencserendszer teljes fényáteresztő felületének nagyságától függ.
Ha pl. egy objektív
gyújtótávolsága 50
mm és a fényereje 2 az azt jelenti, hogy a lencse 2-es rekeszértékkel
(vagyis 25 mm átmérőjű nyílással) még éles, torzításmentes képet rajzol.
Egy 1,4-es fényerejű objektív
már nagyon jó fényerejűnek számít!
Öveges tanár úr szemléletesen foglakozik a különböző lencsékkel a Fizika blokk a Miért drága a jó üveglencse? című részében.
A fényképezéshez
szükséges egy "szükítési lehetőség" (rekesz
vagy blende) is, amivel a bejövő fény
mennyiségét lehet szabályozni, mert elég nagy fényerő
különbségek vannak mondjuk a téli szürkület és a nyári derült délidő között.
Az objektívekben
a lencserendszer
fősíkjának közelébe építik be. A rekeszszerkezettel
az áthaladó fény mennyiségét
- ezzel közvetve a kameraexpozíciót
szabályozhatjuk.
![]() |
A rekesz elvi felépítését és működését az animáció mutatja be.
|
A fényrekesz
helyzeteinek megfelelő úgynevezett rekeszszámokat a rekeszállító gyűrűn vagy
skálán feltüntetik. Ezek olyan sorozatot alkotnak, amelyben minden következő
szám a megelőzőhöz képest a fénymennyiségnek felét engedi át.
A nagyobb rekeszszámok kisebb nyílást és kevesebb áthaladó fényt
jelentenek, amely az expozíció csökkenésével jár együtt.
A rekeszértékek sorozatának alapja az F 1 fényerő, ez egy olyan objektív
fényereje, amelynek hatásos nyílásátmérője a gyújtótávolsággal
egyezik meg.
A sorozat elemei úgynevezett mértani sort alkotnak. Az egyes tagok: a; 1,4;
2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32; 45; 64.
Zárszerkezet
(központi zár, relatív expozíciós idő, redőnyzár)
A fényképezéshez szükséges valami olyan szerkezet is, ami lehetővé teszi, hogy a fény csak akkor érjen a pausz helyére kerülő fényérzékeny rétegre (filmre vagy képérzékelőre), amikor akarjuk. Ezt zárnak nevezik. A megvilágítás idejét szabályozza.
Központi zár
![]() |
Az objektívbe
épített zárszerkezet az úgynevezett központi zár. A központi zár elvi felépítését és működését az animáció mutatja be.
|
A képen
egy "igazi" központi zár látható.
Központi záras fényképezőgépeknél,
a tényleges expozíciós
idő megváltozik a rekeszelés
hatására. Ez a változás relatíve annál jelentősebb, minél rövidebb expozíciós
időt használunk.
Szükségessé vált ezért a relatív expozíciós idő fogalmának bevezetése.
A megállapodás szerint ezt az időt 50%-os nyitási helyzettől 50%-os zárási helyzetig
számítják.
A köponti zár nagy előnye, hogy akármilyen rövid zársebességgel lehet vakuszinkronja.
Hátránya, hogy nem lehet objektivet
cserélni.
Redőnyzár
![]() |
A gépvázba épített zárszerkezet az úgynevezett redőnyzár. Egy "függőleges lefutású" redőnyzár elvi felépítését és
működését az animáció mutatja be.
|
A
képen egy "igazi" "függőleges lefutású" redőnyzár látható.
A redőnyzárak közvetlenül a fényérzékeny emulzió
(vagy képérzékelő)
előtt helyezkednek el. Itt fut le a redőny, amelyen egy rés az expozíciós idő
tartamára szabaddá teszi a film
felé haladó képalkotó fénynyalábot. A rés véges sebességgel
halad el a filmsík (vagy
képérzékelő) előtt,
így a filmsík (vagy
képérzékelő) különböző
pontjainak, helyesebben sávjainak megvilágítása
egymás után és nem egyetlen időpontban történik meg.
A rés lefutásának ideje az acéllamellás
vagy egyéb redőnyzáraknál 1/60-1/125 s. Az expozíciós
időt a rés szélességével változtatni lehet. Ezzel tudják szabályozni a tulajdonképpeni
expozíciós időt.
A rés lefutás ideje határozza meg a legrövidebb vakuszinkron
időt, ami redőnyzáras gépek esetén általában az említett 1/60-1/125 s. A redőnyzár
előnye a "menetközbeni" objektív
csere lehetősége. (Vagyis filmmel töltött állapotban is levehető az objektív.)
Az eddig felsorolt az eszközökkel már kész is lenne egy "igazi" fényképezőgép,
sokáig nem is tartalmaztak mást. Napjainkban azonban az elektronika
már teljesen "eluralkodott" a fényképezőgépeken
(is).
Ez jól látható egy jelenleg (2011.09.20) elterjedt elektronikus
fényképezőgép belsejében. Nemrég apám szétszedett két "alsó középkategóriás"
gépet, így most néhány fotóval bepillantást nyerhetünk a belső lelkivilágukba.
(Alul mindig látszik egy mérőszalag milliméter beosztása a méretek érzékeltetéséhez.)
A központi nyákon található a komplett elektronika és a gép "lelke" a képérzékelő chip is. (A legnagyobb chip a vezérlő mikroprocesszor.)
A következő "réteg" a nyomógombok belső, kapcsoló része. A kis ezüstös dudorok a jobboldali részen a kapcsolók rugalmas fémfóliái. Nyomás hatására ezek összeérnek az alatta lévő vezető réteggel és létrejön az áramkör, ami egy impulzust ad a vezérlő elektronikának.
A gép "bemenete" az objektív, itt "hátulnézetből"
látható. A lencsék mellett van benne egy kis motor, ami bekapcsoláskor "kitolja", fényképezésre alkamas helyzetbe állítja az objektívet. |
Az élesre állítást ez az objektív utáni, de ahhoz tartozó
egység végzi. A két felső lencsetagot mozgatja a kis villanymotor az elektronika utasításai szerint |
![]() |
![]() |
|
És a "kimeneti" oldal a kijelző, amin a kép megjelenik. E nélkül csak "vakon" lehetne fotózni. Ez tulajdonképpen egy kis LCD, amit hátulról egy LED megvilágít. |
![]() |
![]() |
Ha nincs elég fény, akkor segít a vaku.
Ezek a gépek szinte mind tartalmaznak saját beépített vakut.
Használata előtt a szép nagy elektrolit kondi feltöltődik és ezt az energiát
"ereszti rá" a villanócsőre kb 1/1000-ed másodperc, vagy még ennél
is rövidebb idő alatt, ha az érzékelő jelzése alapján az elektronika elegendőnek
találja a megvilágítást.
A zöldes színű NYÁK
tartalmazza az elektronikát. Erről az oldalról csak passzív
elemek (néhány kisebb kondi
és ellenállás) látható.
Az aktív elemek,
a chipek a tulsó
oldalán vannak.
A kémiai
alap az ezüst-halogenidek fény
hatására történő bomlása.
A fekete-fehér filmek, illetve fotópapírok általában valamilyen szerves
anyagba, (pl. zselatinba)
ágyazott ezüst-bromid kristályokat alkalmaznak.
A fekete-fehér film egyszerüsített felépítése
Fény hatására ebből az ezüst-halogenid vegyületből kolloid ezüst válik ki, ami fekete színű. Az ezüst kiválás mértéke arányos a fénymennyiséggel.
Az alkalmazott - általában nagyon rövid - expozíciós
idők alatt csak nagyon kevés ezüst válik
ki, úgynevezett képcsíra
keletkezik.
Ezért szükséges valamilyen kémiai eljárás, ami a képcsírából
látható képet hoz létre.
Ez a folyamat az úgynevezett "előhívás".
A "hagyományos" fényképezés
"kémiai"
része, az előhívás
során az ezüst-bromidból
fény hatására keletkezett
kevés ezüst kiválásból, az előbb említett
"képcsírából"
negatív kép keletkezik.
Ennek során valamilyen redukáló
szer (hidrokinon, pirogallol)
oldatába (hívóba)
helyezik a filmet egy
meghatározott időre - ez az úgynevezett "előhívás".
Film az előhívótank orsóján.
Ekkor az ezüst kiválás ott lesz a legnagyobb mértékű, ahol a fény hatására már elkezdődött. (Ha tovább maradna a hívóban a film, akkor mindenütt elfeketedne.)
Ezt követően a maradék ezüst-halogenidet
el kell távolítani a filmről,
hogy a további fényérzékenységet, feketedést megakadályozzuk. Ezt nátrium-tioszulfát
oldatban végzik - ez a rögzítési folyamat ("fixálás").
Ezután már csak a kolloid ezüst marad
a filmen és egy tartós
negatív keletkezik.
A negatívról egy nagyítógéppel kivetíthető a negatív
kép egy fotópapírra,
amely ugyanolyan (csak kevésbé érzékeny)
ezüst-halogenides emulzióval
bevont, mint a film.
Pozitív hívás
A pozitív készítési folyamat is ugyanaz, csak hosszabb ideig tart a
megvilágítás.
A hívás és a rögzítés (és persze mosás, szárítás) után kész a fekete-fehér pozitív
kép.
A színes fotózás kissé bonyolultabb, de itt is az ezüst-halogenidek
adják a "fényérzékeny alapot" a három alapszínnek megfelelő szűrőzött
rétegben elhelyezve. A hívás
során ezek képezik az alapszín rétegek negatív képcsíráit és a hívás során ezek
mentén alakulnak ki a megfelelő színű szerves
vegyületekből álló negatív alapszín rétegek.
A színes film három réteg emulziót
tartalmaz, amelyek mindegyike alapvetően ugyanolyan, mint a fekete-fehér film
esetén, de csak a saját színére (kék, zöld, vörös) érzékeny.
Fotózás során egy három rétegű fekete-fehér látens negatív kép jön létre, amely
mindhárom rétegben előhívódik és oxidációval illetve a megfelelő színképző vegyületek
reakcióival kialakulnak az alapszínek
a negatív egyes rétegeiben.
A következő hívási lépésben kioldják a kolloid
ezüstöt és kialakul a kész színes negatív.
Ezt átvilágítva a fotópapírra, kialakul a látens pozitív kép, melyet az előbbiekhez
hasonló módon előhívnak és a kolloid
ezüst kioldása után kialakul a kész színes,
pozitív papírkép.
A fotózás fizikai
és kémiai alapelvei
roppant egyszerűek.
Minden fényképezőgép
és maga a fotózás "alapjaiban" így működik.
Ez viszont még kevés lenne jó fényképek
készítéséhez.
A jelenleg szinte egyeduralkodóvá vált elektronikus
fényképezés "rögzítés" része a fentiektől eltérően működik.
A film helyett már egészen
más módon, a videokamerákban
használt fényérzékeny
mikrocsipek segítségével, elektronikus
jel formájában tárolják egy félvezető memóriában (korábban esetleg egy mágnes-
vagy optikai lemezen) a képet, ami aztán a számítógép
képernyőjén megjeleníthető,
vagy kinyomtatható.
Az "eleje", a fizikai
elv azonban ugyanaz.
A
balodali képen egy képérzékelő (CCD) látható, a jobboldali ábra pedig a digitális
képrögzítés elvét mutatja be.
- 1727-ben Schulze német orvos felfedezte az ezüst-haloidok
fényérzékenységét.
- 1822-ben Joseph Niépce
(1765-1833) elsőnek készített fényképet fényérzékeny aszfalton.
- 1839-ben Daguerre
ezüst-jodiddal bevont
ezüstlemezre fényképezett higanygőzös
előhívással.
- Ugyanebben az évben Fox
Talbot ezüst-haloiddal
bevont papírral dolgozott
folyadékos előhívással.
Várakozó halászfeleségek St. Andrews-ban - David Octavius Hill and Robert
Adamson kalotípiája.
- 1851-ben Scott Archer az ezüst-haloidot
üveglemezre öntött kollódiumban
oszlatta el, ez az úgynevezett "nedves" eljárás.
- 1840-ben készítette el Petzval
József az első fényerős
fényképészeti objektívet, amely lehetővé tette, hogy az addigi percekig
tartó exponálás másodpercekre rövidüljön.
- 1870-ben vezette be Maddox a ma is használatos "száraz" zselatin
emulziót.
- Ezt követte 1882-ben az üveglemez
helyett a celluloid
film (Goodwin), majd 1888-ban az amatőr rollfilm (Eastman,
Kodak).
- A csak ultraibolya
tartományra és kék színekre érzékeny ezüsthaloidok
érzékenységét Vogel
terjesztette ki 1873-ban a többi színekre.
A fényképezőgépben megvilágított fotoanyag ezüst-bromid
kristályain a fény 4-40 ezüstatomból álló
előhívási gócokat hoz létre. Az előhívás során a megvilágított ezüst-bromid
fémezüstté alakul át
(redukálódik).
- Az
elektronikus képrögzítés
történetének kezdete 1951-re tehető, amikor az első képmagnó
elkészült.
Persze akkor szó sem volt még az "elektronikus állóképrögzítésről".
(A TV-kép egyetlen kockája meglehetősen ványadt minőségű fényképre "áttéve".)
Kodak180 digitális fényképezőgép prototípus 1975-ből - nem éppen "pocket size"
- A következő lépésnek tekinthető, amikor az 1960-as években a NASA
az analóg képjeleket
digitálissá alakította,
hogy biztosítsa a megfelelő továbbíthatóságot a Földre.
- A Texas Instruments 1972-ben elsőként szabadalmaztatott egy filmnélküli
elektronikus kamerát.
- 1981. agusztusában a Sony megvalósította a Sony Mavica elektronikus
fényképezőgépet, ami az eleső kereskedelmi forgalomba került eszköz volt.
- 1986-ban a Kodak tudósai kifejlesztették az első megapixeles
érzékelőt, amely 1,4 millió pixelt
volt képes rögzíteni. Ez egy 12,5 * 17,5 cm-es méretű fénykép minőségű digitális
fotót tesz lehetővé.
- 1987-ben a Kodak hét terméket valósít meg az elektronikus állóképek rögzítésére,
tárolására, átvitelére és kinyomtatására.
- 1990-ben a Kodak kifejleszt egy foto CD rendszert, az első "világszabványt"
a színek definiálásához számítógépes, digitális környezetben.
- 1991-ben a Kodak létrehozza az első professzionális digitális
fényképezőgép rendszert (digital camera system - DCS), sajtófotósok számára.
Ez egy Nikon F-3 fényképezőgép
volt, egy 1.3 megapixeles
érzékelővel.
- Az első kereskedelmi digitális
fényképezőgép, amely soros kábelen keresztül a személyi számítógépre
(PC) tölthette képeit az Apple QuickTake 100 volt (1994. február).
A többi már a "szemünk előtt" történt...
A fotózás folyamata a gyakorlatban
Legyen
mondjuk egy "elég buta", teljesen manuális, de fénymérővel
ellátott fényképezőgépünk
- ezen ugyanis egyszerűbb elmagyarázni mi történik.
Kiválasztjuk a témát, ami egy bizonyos távolságra van. Mondjuk tükörreflexes
fényképezőgépünk van, ezzel azt látjuk a keresőben, ami tényleg a filmre
(vagy képérzékelőre)
kerül majd.
A kép akkor lesz éles a filmen (vagy képérzékelőn), ha az objektív a tárgy és a film (vagy képérzékelő) között megfelelő távolságban helyezkedik el. Hacsak nem egy nagy látószögű, kis fényerejű, egyszerü objektívet tartalmaz a gép, szükség van az objektív mozgathatóságára (közelítésére-távolítására a filmtől)
A távolság állítását egy mérőék és egy mikroprizma rendszer segíti a kereső közepén. (Lásd lentebb az élességállítást megkönnyítő eszközöket.) A durva életlenség a teljes felületen látszik, a finomabb életlenség a mikroprizma felületen látszik a mérőék pedig "szétdonbja" a függőleges vonalakat, ha nincs élesre állítva. (Vannak persze teljesen automatikus élességállítási rendszerek is /lásd lentebb/ - ezek egyre jobban terjednek. Sőt az egyszerűbb gépeken újabban nincs is lehetőség kézi állításra)
A következő
lépés a megfelelő expozíció
beállítása. Egy adott filmérzékenység
(pl. 100 ISO /ASA/ = 21 DIN) esetén egy meghatározott fénymennyiség szükséges
a helyes expozícióhoz.
(Ilyen érzékenység érték az elektronikus
fényképezés esetén is beállítható, ebben az esetben ez az elektronikus rendszer
erősítésének felel meg.)
A baloldali ábrán az azonos megvilágítást biztosító zársebesség-rekeszérték kombinációk és a hozzájuk tartozó mélységélességek láthatók.
A beépített fénymérő
képes arra, hogy a beállított (film)érzékenységhez
meghatározza, ha az adott zársebesség illetve rekeszérték
beállítás esetén megfelelően, alul- vagy felülexponált lenne.
(Gyakorlatilag azt kell meghatározni, hogy az adott (film)érzékenységhez
mekkora "luk-keresztmetszet x idő" érték szükséges.)
Az értékek úgy vannak "kitalálva", hogy azonos megvilágítás
esetén eggyel kisebb rekeszértékhez
eggyel nagyobb zársebességet kell választani.
Annak, hogy több zársebesség - rekesz kombináció lehetséges az adott körülmények
és téma szempontjából van jelentősége.
Minél nagyobb az objektív
belépő felülete (minél közelebb áll 1-hez a számértéke) annál nagyobb a fényereje,
viszont annál kisebb a mélységélessége (az a távolság tartomány amin belül éles
képet ad).
Minél kisebb a zársebesség (minél nagyobb a számérték) annál kisebb a valószínüsége,
hogy "bemozdul" a kép.
Tehát egy adott megvilágítás esetén ha pl. azt akarjuk, hogy egy gyors mozgást
"megállítsunk" (mondjuk a szökőkút cseppjeit "kimerevítsük")
akkor rövid zársebességet (pl. 1/1000) kell választani a hozzá tartozó (nyílván
nagyobb) rekesznyílással. (Ekkor persze kisebb lesz a mélységélesség vagy sötétebb
lesz a kép.)
Ha viszont azt akarjuk, hogy egy nagyobb területen belül éles maradjon a kép,
akkor minél kisebb rekeszt kell választani (pl. 22) ehhez viszont nyílván hosszabb
zársebesség tartozik és, ha mozog a tárgy, vagy nincs állvány, akkor esetleg
az már nem alkalmazható bemozdulás nélkül.
Példa
kis és nagy zársebességre.
Egy szökőkút 30-ad illetve 1000-ed másodperces expozíciós idővel.
Nézzünk néhány élességbeállítást támogató megoldást, amiket már régóta alkalmaznak a kisfilmes gépeken kézi élességállítás esetén.
A távolság
beállításnál használt mikroprizma "szétdobja" a képet, ha nem megfelelő
az élesség beállítása.
A rajzon ennek működési elve látható.
Ugyanez a gyakorlatban a baloldali fekete-fehér kép 1-es részén látható életlenül,
a jobboldalin élesen.
A két fekete-fehér kép két további élességbeállítást segítő megoldást is bemutat
életlenül (bal) és élesen (jobb):
2 - rasztergyűrű, 3 - matt gyűrű.
Az egyszerűbb jelenlegi fényképezőgépeken már szinte kizárólag autofókusz (AF) rendszereket (automatikus élességállítást) alkalmaznak. Sok gépen nincs is lehetőség az élesség kézi beállítására. Mint minden automatikának, ennek is vannak előnyei és hátrányai egyaránt.
Az egyik módszer (passzív
autofókusz) vízszintesen illetve függőlegesen elhelyezett pixelsorokat
alkalmaz.
Az optikai rendszer
az AF érzékelőben pontosan úgy működik, mint a prizmapáros
(spit prizm, törőék) mattüveg a régi manuális fókuszú fényképezőgépekben.
Ha a fókusz nem pontos akkor a prizmapár
által mutatott két képrészlet egymáshoz képest eltolódik. Ezt a két képrészletet
"figyelik" az érzékelőt alkotó pixelsorok.
A kép akkor éles, ha a két pixelsor
azonos képet lát.
Amennyiben a két látott kép nem egyezik akkor a különbözőség irányából és mértékéből
következtet az elektronika,
hogy merre és mennyit kell fókuszálni.
Működési elve az alábbi ábrán látható.
Egy másik
módszer (aktív autofókusz) esetén a kamera infravörös
sugarakat, lézersugarakat
vagy ultrahangot bocsát
ki a tárgyra.
A visszavert sugarat
vagy hanghullámot érzékeli
a fényképezőgép
fotocellája, és
a fókusztávolság kiszámításához
használja.
Működési elve az ábrán látható.
Egyes esetekben mindkét rendszert alkalmazzák.
Magát a "fizikai mozgatást" kis méretű villanymotorok, vagy újabban úgynevezett ultrahangos motorok (USM) végzik. Ez utóbbiak sokkal gyorsabbak, precízebbek és zajtalanabbak.
Nagy rekesszel kicsi a mélységélesség, "kiemelhető" egy adott terület, "elmosható" a háttér. Kis rekesszel dolgozva viszont, főleg nagyobb látószög esetén, "minden éles" lesz.
Példák a kis és nagy mélységélességre.
Az élességállítás mindig a középső LEGO figurára történt a megadott rekeszállításokkal.
2.8 | 5.6 | 8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Mindíg a témaválasztástól függ tehát, hogy milyen zársebesség és rekesz kombinációt kell alkalmazni egy adott (film)érzékenység és megvilágítási helyzet esetén.
A mélységélesség függ az objektív látószögétől is.
Nagylátószögű objektívvel "minden éles" néhány métertől végtelenig - különösen kis rekeszértékek esetén. | Telével kicsi a mélységélesség - még szükebb rekeszek esetén is. |
![]() |
![]() |
A filmérzékenység
nem növelhető persze "ész nélkül" hiszen minél érzékenyebb a film,
annál kevésbé nagyítható, annál szemcsésebb lesz a kép. (Az elektronikus
fényképezőgépek esetén a nagyobb érzékenység
nagyobb elektronikus
zajt okoz, ami szintén a kép szemcsésségében jelentkezik.)
Szóval ki kell választani a megfelelő kompromisszumot!
A kis érzékenységgel (ISO200) készült kép kevésbé zajos (szemcsés) |
A nagy érzékenységgel (ISO1600) készült kép zajosabb (szemcsésebb) |
![]() |
![]() |
Ha ezekkel
a beállításokkal végeztünk meg lehet nyomni a kioldót és remélhetőleg jó képet
kapunk. Mindezeket persze elvégezhetik mostmár a különböző automatikák, de azért
azok sem "mindenhatóak".
A beépített fénymérő
általában a teljes felület átlagos fényértékét méri, de ezen belül igen nagy
eltérések (kontrasztok)
lehetnek. A film (vagy
képérzékelő) azonban
jóval kisebb kontrasztot
képes "átlátni" mint az emberi szem. (Az elektronikus
gépek kicsit nagyobb kontrasztokat
képesek átvinni.) Ezért néha "csalni kell", el kell térni a fénymérő
által jelzett értéktől.
"Példa ellenfényes felvételre. Jól látható, hogy a film nem képes a túlzottan nagy kontrasztokat visszaadni."
Ha például valaki egy ablaknál áll, háttal az ablaknak és egy nagyobb képet
akarunk készíteni, aminek az illető valahol a közepén van, akkor a névleges
értéknél jóval nagyobb rekesz (vagy hosszabb idő) szükséges, mivel a teljes
felületnél az arc sokkal sötétebb, ha csak nem "sziluettet" akarunk
készíteni az illetőről. Bizonyos gépek képesek "spot" fénymérésre
azekkel meg lehet mérni az arc megfelelő megvilágításának értékét külön.
Nyílvánvaló azonban, hogy a teljes képfelület minden pontjának megvilágítása
egyik esetben sem lesz "tökéletes", hiszen az egyik esetben "sötét
alakot" és megfelelően megvilágított hátteret, a másik esetben megfelelően
megvilágított arcot és "meszes", túlexponált hátteret kapunk.
Szóval ebből a szempontból is kompromisszumra kell törekedni!
Nézzünk még egy példát az ellenfényes felvételekre, és az esetleg szükséges "csalásokra".
A
baloldali kép "névleges" expozícióval készült ezért az erős ellenfény
miatt a "téma" alulexponált.
A jobboldali kép a "névlegeshez" viszonyítva 2 fényértékkel "túlexponált"
viszont a "téma" jól megvilágítottá vált.
Az automatikus beállítás nem képes "kitalálni", hogy mit akarok jól
bevilágítottra exponálni, vagy esetleg "művészkedni".
A "komolyabb" fényképezőgépek általában lehetővé teszik mindazt, amit
egy egyszerű "teljesen manuális" géppel lehet végezni, vagyis megengedik,
hogy úgy fotózzak, ahogy jól esik...
Van amikor
célszerű szándékosan túl- vagy alulexponálni egy képet.
Ez utóbbira péda, az úgynevezett "amerikai éjszaka" technika,
amivel nappal lehet éjszakai hatású felvételt készíteni.