színes fényképezés
A valóság
lefényképezése kék, zöld és vörös színkivonatok
alapján.
A három színkivonatban rögzített színinformációk színes képpé egyesítése történhet
additív vagy szubtraktív színkeveréssel.
Színes dia, negatív és papírkép.
Az additív esetben a színkivonatokat kék, zöld és vörös szűrőn
keresztül készített három fekete-fehér felvétellel készítik (Maxwell, 1861;
Bermpohl-kamera, 1903). Az ezekről készített fekete-fehér diapozitívokat a megfelelő
felvételi szűrőkön keresztül egymásra
vetítve természetes színű képet kapunk.
Egy réteggel is előállítható additív színes
kép kék, zöld és vörös elemekből álló raszteren keresztül, fordítós
hívással (Lumiére, 1904; Polachrome, 1983).
Korszerűbb a szubtraktív rendszer, amely a színes
előhíváson alapszik (Fischer, 1911; Mannes-Godowsky, 1923; Willmanns, Agfacolor,1936).
A kék, zöld és vörös fényérzékenyítésű rétegeket - háromréteges
(tripack) rendszer - egymásra öntik.
Színes előhívás
után a rétegekben a kiegészítő színű sárga, bíbor és kékeszöld negatív részképek
keletkeznek. Ezt egy hasonló felépítésű pozitív anyagra másolva a témával megegyező
színű és árnyalatú képet kapunk (Agfacolor 1936).
Fordított előhívás esetén az anyagot
először fekete-fehérben hívják elő, majd diffúz megvilágítás után színesben
hívják elő a pozitív képet (Kodachrome, 1936).
A színes fotóanyag színezékeinek tökéletlen voltából eredő színhibákat az automata
maszk alkalmazásával lehet csökkenteni (Hanson, Ektacolor, 1949).
A korszerű színes anyagok három rétege magában is két vagy három rétegből összetett,
hogy a nagy érzékenységet nagy élességgel, jó feloldással és finom szemcsézettel
egyesítsék.
Részletesebben foglalkozom a témával a Fényképezés
fizikai és kémiai alapjai című részben, ahol az egyes kidolgozási folyamatok
animációi is megtalálhatók.